Thursday 29 October 2009

ROTI SOSEJ BERKEJU

Anak-anak sudah mula bersekolah, jadinya lilly akan sibuk memikirkan bekal apa untuk dibawa ke sekolah. Lilly pun juga akan sibuk memantau pelajaran Ammar...memastikan semua 'homework' dia siap dan juga mengulang kaji pelajaran untuk test. Aisyah anak perempuan lilly baru Kindergarden. Jadi tiada homework.
Lilly selalunya akan pastikan di fridge sentiasa ada stok sosej.Senang.....macam-macam boleh dibuat. Digoreng makan begitu saja sebagai bekal bila tiba penyakit 'M'. Kali ini lilly mencuba resepi roti sosej berkeju yang diambil dari blog Mat Gebu. Sumber asal resepinya adalah dari Chef Norzailina Nordin.

Resepi Roti Sosej Berkeju

Bahan-bahannya:
270 g tepung roti (high protein flour)
50 g tepung halus (tepung Hong Kong) *Lilly pakai 320 g tepung gandum
60 g gula halus
1 camca teh garam
2 1/2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca teh instant yeast
1/2 camca teh bread improver
1/2 camca teh bread softerner
1 biji telur gred C
140 ml air
30 g mentega
Sosej secukupnya
2 keping keju cheesedale, dipotong kepada 14 bahagian sama besar

Cara membuatnya:

  1. Satukan semua bahan diatas kecuali mentega dan sosej. Gaul hingga semua bersatu dan menjadi doh, masukkan mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang lembut, kenyal dan licin (lebih kurang 15 - 20 minit). Alihkan doh ke dalam satu bekas dan tutup permukaan dengan plastic cling. Biar naik 1 jam. KAEDAH LAIN :- Masukkan kesemua bahan2 diatas kecuali sosej, ke dalam Bread Maker, pilih setting for dough dan tekan "ON". Tunggu hingga siap.
  2. Sosej dicelur dan sejukkan, dibelah tengahnya buat macam poket dan masukkan 1 potongan keju tadi, buat hingga siap. Lilly tidak letak keju didalam sosej kerana lilly beli sosej yang berkeju
  3. Canai doh dan potong supaya mendapat potongan berukuran 3 cm lebar dan 25 cm panjang. Balut sekeliling sosej. Letak atas dulang yang telah disapu sedikit mentega. Buat hingga habis. Lilly buat juga roti bulat yang disapu bancuhan hirisan sosej+telur+daun parsley kering kerana sosej tidak cukup. Lilly buat dua adunan roti.
  4. Biarkan 45 minit sehingga doh naik. Bakar dalam oven pada suhu 180C selama 17 - 20minit. Sapukan mentega lembut di atas roti. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan.

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails