Friday 16 April 2010

Kuih Lapis Serikaya Coklat

Rabu lepas cuba buat kuih lapis serikaya coklat resepi dari kak Fida di MyResepi. Untuk di bawa ke jamuan house warming kak Zura. Tapinya kuih lapis lilly warna dia hijau sebabnya lilly guna tepung hoen kwee hijau. Macam mana ntah boleh terbeli tepung yang warna hijau masa balik Malaysia. Masa geledah kabinet cari tepung hoen kwee ...tiga-tiga bekas yang jumpa semuanya warna hijau. Nak buat camne, dalam otak memang nak buat kuih ni. Mana ada tepung hoen kwee di Riyadh ni, pakai jelah apa yang ada.

Lilly letak pewarna hijau pada sebahagian adunan dan lagi letak choc emulco ganti serbuk koko. Sebabnya tak confident nanti bahagian warna choc jadi apa bila pakai serbuk koko. Choc emulco kan warna dia gelap sikit. Nasib baik bahagian warna choc nampak cantik.Lilly kukus dua kali untuk satu bancuhan kuih ni. Pertama kali, lilly pakai loyang. Loyang lilly takdelah besar sangat.Tu terpaksa kukus kali kedua dgn bekas lompang yang kecil-kecil.

Suka sangat kuih lapis yang dikukus dalam bekas lompang. Comei...next time rasanya bila buat kuih lapis nak layer dalam bekas lompang je. Masa kukusan pun tak lama sgt. Cuba nengok gambar kuih lapis yang dipotong. Perasan tak ada 3 layers je. Actually dia ada 4 layers. Layer yang bawah sekali warna hijau dia melekat sikit dekat loyang dan tak melekat dengan layer warna coklat. So lilly tinggalkan je layer hijau tu dalam loyang bila time potong....ishh..ishh..ishh.





Kuih Lapis Serikaya Coklat
Kak Fida MyResepi


Bahan-bahan ( loyang 10x10 inc.)
300 g tepung gandum*- (3 cwn rata dan keluarkan 3 sb rata)
60 g tepung hoen kwee*- (6 sb rata)
360 g gula halus* - (1 3/4 cwn rata)
2 biji telur*
1500 ml santan* (akak guna 500ml santan kotak+1050ml air)
1/2 sk garam*
50 ml santan (ambil dr santan yg tlh di sukat)
25 g serbuk koko - (4 sb rata)
sedikit pewarna kuning


Cara-cara:
  1. Satukan kesemua bahan2 yg bertanda * dlm sebuah mangkuk dan kacau rata.
    Serbuk koko dan 50ml santan dibancuh dan ketepikan.
  2. Adunan (1) tadi ditapis dan dibahagi 2 bahagian,1 diwarnakan kuning dan 1 lagi dicampurkan dgn campuran koko dan tapis.
  3. Panaskan loyang yg bergris dalam kukusan dan tuang adunan kuning dan kukus selama 5 min.
  4. Tuang pula adunan koko atas lapisan kuning,tanpa mengeluarkan loyang,dan kukus selama 5 min.dan lakukan dgn mengukus adunan selapis2 berselang-seli warna hingga habis dan kukus lapisan terakhir selama 15-20 min. agar kuih masak keseluruhannya.Biar kuih sejuk di dalam loyang dan bolehlah dipotong kecil dan disajikan.
  5. Note: Lilly blend semua bahan-bahan kecuali choc emulco dan perwarna hijau.






Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails