Thursday 4 November 2010

Blueberry puff


Ini pun siaran tertunda dari bulan Syawal lepas....blueberry puff. Senang sangat nak buatnya. Hanya memerlukan instant puff dan juga blueberry filling dalam tin...bakar. Lilly dapat idea membuatnya dari curry puff yang selalu di buat masa bulan Ramadhan. Lilly cuba gantikan dengan something yang manis sebagai pencuci mulut. Boleh juga gunakan strawberry and apple filling.


Blueberry Puff

Bahan-bahan:
Puff pastry secukupnya
Blueberry filling
Sapuan
- Sedikit susu segar dan 1 biji telur-pukul kembang


Cara membuatnya:
  1. Defrostkan sekejap instant puff lebih kurang 15 minit.
  2. Ambil satu bahagian dan potong 4 segi sama. Susun satu bahagian dan letakkan di atas dulang pembakar yang telah disapu butter/marjerin.
  3. Letak bluberry filling di tengah-tengah kulit puff. Ambil lagi satu bahagian dan tutup dengan menekan perlahan-lahan di keliling.
  4. Ambil lagi satu kulit puff dan potong 'X' di tengah-tengah dengan pisau yang tajam. Kemudian letak di atas puff tadi. Tekan perlahan-perlahan sekelilingnya. Lipat ke arah keluar potongan 'X' tadi supaya kelihatan seperti bunga.Letak blueberry filling di tengah-tengah kelopak bunga.
  5. Ulang langkah 2 hingga 4 sehingga habis.
  6. Sapu bancuhan susu dan juga telur di sekeliling kulit puff.
  7. Bakar lebih kurang 10-15 minit suhu 180C. Angkat dan hidangkan.

1 comment:

Obat Benjolan di Mulut Rahim said...

The article is very useful. Thanks for sharing. Also read our article about health and treatment information, I'm sure useful :)

Pengobatan Untuk Kanker Kulit Melanoma

Obat Penghancur Tumor
Obat Penyakit Difteri di Apotik

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails