Wednesday 21 December 2011

Rainbow Chiffon Cake


Salam bersiaran Kembali. Lilly nak update pulak resepi Chiffon Cake yang menjadi kegemaran orang2 di Riyadh ini. Sifu Chiffon Cake di Riyadh ni ialah Kak Nora. Lilly punya chiffon cake taklah selembut kak Nora punya. Tak pe Practice Makes Perfect. Lilly je baru nak buat chiffon kek ni... heheh. Tapi Lilly buat version rainbow sebab dek tengok kek Puding Karamel kat rumah kak Azlita Masam Manis.
Resepi asal sebenarnya ialah Kek Chiffon Keladi oleh CMG tengok kat MyResipi. Kalau tak suka perisa keladi kita boleh tukar dgn perisa orange, strawberry atau pun pandan. Design boleh juga di pelbagaikan. Nak buat 3 lapis warna pun boleh yg macam kak Nora selalu buat. Utk kali ini Lilly buat style rainbow.. tu yg jd Rainbow Chiffon Cake.. pandai2 tukar nama ye Lilly.
Ammar dan Aisyah memang excited la tengok kek yang berwarna-warni tu. Ammar la paling banyak makan. Suku kek dia habiskan hihihh.... sebenarnya Ammar puasa Assyura hari tu. Tu makan tak ingat. Jom tengok resepi chiffon cake oleh CMG ni.


Rainbow Chiffon Cake
Resepi asal: Kek Chiffon Keladi oleh CMG
Sumber rujukan lain: Azlita Masam Manis

Bahan-bahan ( Acuan Chiffon Berukuran 26cm )

Bahan A:-
6 kuning telur (gred A)
150 g gula halus
100 ml pati santan (guna santan kotak)
100 ml minyak jagung/masak
70 ml air
225 g tepung gandum*
1 1/2 camca teh baking powder*(*diayak bersama)
1 camca teh perisa keladi
1/2 camca teh pewarna ungu
Secubit garam

Bahan B:-
6 putih telur (gred A)
135 g gula halus
1/2 camca teh cream of tartar


Cara-cara:

  1. Dalam satu bekas, satukan semua bahan A dan kacau dgn wisk hingga semua sebati dan larut. Ketepikan sebentar.
  2. Masukkan putih telur ke dalam mixing bowl, masukkan cream of tartar dan putar pada kelajuan tinggi. Masukkan gula sedikit demi sedikit sambil terus memukul hingga kembang dan kental.
  3. Gaulkan putih telur tadi ke dalam no.1 dgn kaedah "kaup balik" hingga sebati.
  4. Tuang dalam acuan chiffon dan ratakan. Tak payah disapu apa2 pada acuan. Biar macam tu saja. Hentak 2 - 3 kali utk membuangkan ruang2 udara dalam adunan kek tadi.
  5. Bakar dalam oven pada suhu 175C, selama 30 - 35 minit.
  6. Bila kek masak, keluarkan dari oven dan terus terbalikkan acuan tadi atas dulang dan biarkan sejuk dalam acuan dalam berkeadaan terbalik.Bila kek betul2 sejuk, sisip tepi acuan dgn pisau kecil, tanggalkan acuan dan sisip juga bahagian dasar acuan dan boleh alihkan kek ke pinggan. Potong dan hidangkan.

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails