Monday 23 January 2012

Bingka Roti Pisang

Dua benda yang selalu tak habis dalam rumah ni dan saya sebenarnya sayang nak buang. Roti dan Pisang! Roti memang makanan yang perlu ada setiap hari dalam rumah saya sebabnya kami breakfast roti bakar disapu butter. MH tidak cerewet pasal breakfast. Ada toast bread with butter itu sudah mencukupi tidak seperti tekak orang melayu breakfast nasi lemak pagi-pagi. Thank you to my PIL sebab telah mendidik MH sebegitu tak payah saya bersusah payah menyinsing lengan kena masak nasi lemak, nasi goreng, roti canai dsb yang berat-berat. Bila weekend baru ada heavy breakfast macam dekat hotel (seperti MH cakap) saya masak scrambled eggs, baked beans dan mushroom soups untuk dimakan bersama roti. Saya pula orang yang jenis suka pisang sebab macam-macam boleh dibuat dengan pisang. Muffin/cake pisang, cekodok pisang ataupun pengat pisang. Yang pasti boleh dimakan begitu saja.


Oleh kerana saya sayangkan roti dan pisang yang sudah lama menunggu macam pengantin tu, saya pun merajinkan diri membuat bingka roti pisang pada satu petang Ahad. Tak sangka Anas suka. 3 potong habis dimakan! Sedap la tuu.



Bingka Roti Pisang
Resepi oleh lilly dapurdriyadh.blogspot.com

Bahan-bahan:
4 keping roti
2 biji telur
1 cawan tepung
1 1/2 cawan santan pekat
3/4 cawan gula pasir
2 sb butter cair
1 cawan pisang yang telah dilecek
2 cawan susu segar/long life
sedikit pewarna kuning

Cara membuatnya:
Masukkan semua bahan dalam blender. Panaskan loyang atau acuan yang bergris atas dapur selama 2-3 minit. Masukkan bancuhan ke dalam loyang tadi. Bakar selama 1 1/2 jam pada suhu 170C.

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails