Saturday 4 February 2012

Biskut Almond Nestum Double Choc



Saya tak sangka cookies ini mendapat tempat di hati anak-anak saya dan juga MH. Sudah dua kali saya membuat cookies ini iaitu semasa cuti sekolah tempoh hari dan juga petang tadi. Siap mendapat pujian dari kak Nani tersayang di mukabuku lagi. Muahhs...lap u kak nani. Resepi akan saya merajinkan diri menulis di atas kertas untuk dikirimkan bersama nestum esok InsyaAllah.

Semenjak dari projek membuat cookies bersama Aisyah yang lepas, ada lagi cookies yang saya buat..yang ini dan cookies choc chips. Resepi tunggu dulu ye...bila saya free. Baru saya sedari...(iye ke ataupun buat-buat tak sedar) yang anak-anak saya gemarkan cookies dari kek. Bayangkanlah saya buat cookies petang, dua hari lepas itu sudah habis. Kalau saya buat kek, mereka hanya akan makan sekali itu sahaja selepas kek itu siap dibakar. Mereka tidak akan mengulang... maka mummynya lah yang akan ngap kek yang tak habis itu. Macam manalah mummynya tak &%$..oops.

Sesiapa yang rajin, sudi-sudikanlah mencuba resepi ini. Manalah tahu menepati selera anda.



Biskut Almond Nestum Double Choc
Sumber resepi oleh lilly dapurdriyadh.blogspot.com

Bahan-bahannya:
200g mentega / butter
3/4 gula castor @ 200g
1 biji telur
1 sk esen vanilla
1 1/2 cawan tepung serbaguna
1 sk baking powder
1/2 sk soda bicarbonate
1/4 sk garam halus
1/2 cawan almond - dikisar halus
1 cawan Nestum original
1/2 cawan choc bar - dicincang
1/2 cawan choc chips


Cara membuatnya:
  1. Pukul mentega dan gula sehingga kembang. Masukkan telur dan esen vanila dan pukul lagi. Masukkan tepung serbaguna, baking powder, soda bicarbonat, garam halus, serbuk almond dan nestum. Masukkan choc chips dan choc cincang. Gaul rata.
  2. Bulatkan dan letak di atas dulang pembakar. Tekan sedikit doh tadi dengan garfu perlahan-lahan. Buat sehingga habis dengan susun jarak antara biskut 2 inci.
  3. Bakar selama 10 minit dengan suhu 165C. Sejukkan dahulu sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.


4 comments:

fasha said...

Salam..

Saya selalu follow updates recipe dr blog ni. Tapi tak pernah post comment! Thanks for sharing all the recipe, simple and yet tasty! Since, saya selalu gunakan recipe yang ada kat blog ni. I thought i should drop a thank you note! Please continue to share all your recipes, suka sangat sebab, simple and easy to follow. Thanks again!

Siti Rasyidah Razali said...

wow! nampak sedap biskut ni. tq sb share resepi =)

yanmaneee said...

cheap jordans
golden gooses
off white clothing
nfl store
michael kors outlet
yeezy boost 350
kevin durant shoes
adidas stan smith shoes
michael kors handbags
calvin klein underwear

ahmed deraz said...

خدمات عجمان – الروضة
أرقام كهربائي منازل عجمان
فني كهربائي منازل عجمان

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails