Wednesday 1 February 2012

Kek Coklat Tanpa Butter - Happy 9th Birthday Ammar


Selepas 10 hari selepas birthday Anas, saya membuat kek coklat lagi. Kali ini untuk birthday Ammar pula. Betapa seronoknya Ammar kerana umurnya telah bertambah setahun dari angka 8 berubah ke angka 9. Untuk tahun ini, buat pertama kalinya saya membuat dua birthday cake dalam tempoh sebulan.

Happy 9th Birthday Ammar Husni. Semoga menjadi anak yang soleh dan muslim yang berjaya dunia dan akhirat. Aamin

.


Untuk birthday cake Ammar, saya membuat Kek Coklat Tanpa Butter, kek coklat yang saya selalu buat setiap kali birthday celebration. Toppingnya saya menggunakan whipping cream yang diputar kental bersama serbuk coklat dan susu pekat bersama gula icing. Suspen saya bila Ammar cakap kenapa kek birthdaynya tak sama macam Anas semasa saya sedang menyapu topping di atas kek. Hatinya kembali girang setelah saya selesai menghias keknya dengan coklat M&M dan waffer sticks kegemarannya.


Kek Coklat Tanpa Butter
Sumber resepi Fendi MyResipi

Bahan-bahan
2 biji telur
1 cawan minyak masak
1 cawan gula pasir
1 cawan gula perang -lilly kurangkan kepada 3/4 cawan

Bahan A
1 sudu kecil vanila
1 1/2 cawan susu coklat uht perisa coklat
1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe

Bahan B
2 sudu kecil sodium bicarbonate
1 sudu kecil baking powder
1/2 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum

Topping
2 cawan whipping cream
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan susu pekat
1/2 cawan icing sugar

Hiasan
Coklat bar- diparut
Coklat M&M
Waffer sticks

Cara membuatnya:

  1. Pukul telur hingga kembang.Masukkan gula dan pukul lagi. Kemudian masukkan minyak masak.
  2. Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.
  3. Bakar pada suhu 170 degree selama 45 minit-1 jam atau sehingga kek masak bergantung pada size bekas.
  4. Untuk topping: Pukul semua bahan topping hingga kental. Kemudian sapukan toping di atas kek dan hias kek. Masukkan kek yang telah dihias di dalam fridge untuk mengeraskan topping.


Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails