Thursday 11 August 2011

Kuih Tepung Pelita Daun Pandan



Assalamualaikum wbt dan selamat pagi semua. Inilah kuih yang lilly buat akhirnya untuk juadah iftar semalam. Kuih tepung pelita daun pandan. Tapi lilly punya tepung pelita tak guna daun pandan sebagai bekas. Pakai bekas plastik kecil yang biasa tu. Sebenarnya tak reti nak buat kelongsong pun ye juga...hihihh. Plus sayang mak ooii nak pakai daun pandan buat kelongsong....kalau dekat Malaysia lainlah. Berlambak daun pandan.
Tuan punya resepi kuih ini adalah Ros jintanmanis.com. Masa nampak kuih ni dekat rumah Ros, terus cakap dalam hati nak cubalah resepi kuih tepung pelita ni. Untuk menambahkan koleksi resepi tepung pelita yang ada. Pada lilly kuih tepung pelita ni, tekstur hijaunya memang macam kuih tako. Rupa pun lebih kurang sama... Peace.


Kuih Tepung Pelita Daun Pandan
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Untuk Lapisan Bawah ( warna hijau)
1/2 cawan tepung beras
1 paket (100gram) tepung hoen kwee warna hijau
1 sudu besar air kapur
3/4 cawan gula
4 1/2 cawan air@ jus perahan daun pandan

Untuk Lapisan Atas ( warna putih)
450ml santan
1/2 cawan tepung beras
1 sudu kecil garam

Cara-caranya

1. Buat Kelongsong tepung pelita menggunakan daun pandan, kemudian satukan tepung beras, tepung hoen kwe hijau, gula dan jus pandan, kacau sebati dan tapiskan, masukkan di dalam periuk dan kacau selalu hingga pekat dan berkilat.

2. Selepas itu curahkan lapisan hijau tadi ke dalam kelongsong daun pandan dan biarkan seketika. Sementara itu buat lapisan atasnya, santan di campur dengan tepung beras dan garam, kacau sebati dan tapiskan. Masukkan di dalam periuk dan kacau selalu, setelah santan menjadi pekat, curah kan ke atas lapisan hijau tadi, dan biarkan sejuk.

3. Sejukkan di dalam peti ais sebelum dihidangkan, Selamat Mencuba.




Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails