Thursday, 11 August 2011

Kuih Tepung Pelita Daun Pandan



Assalamualaikum wbt dan selamat pagi semua. Inilah kuih yang lilly buat akhirnya untuk juadah iftar semalam. Kuih tepung pelita daun pandan. Tapi lilly punya tepung pelita tak guna daun pandan sebagai bekas. Pakai bekas plastik kecil yang biasa tu. Sebenarnya tak reti nak buat kelongsong pun ye juga...hihihh. Plus sayang mak ooii nak pakai daun pandan buat kelongsong....kalau dekat Malaysia lainlah. Berlambak daun pandan.
Tuan punya resepi kuih ini adalah Ros jintanmanis.com. Masa nampak kuih ni dekat rumah Ros, terus cakap dalam hati nak cubalah resepi kuih tepung pelita ni. Untuk menambahkan koleksi resepi tepung pelita yang ada. Pada lilly kuih tepung pelita ni, tekstur hijaunya memang macam kuih tako. Rupa pun lebih kurang sama... Peace.


Kuih Tepung Pelita Daun Pandan
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Untuk Lapisan Bawah ( warna hijau)
1/2 cawan tepung beras
1 paket (100gram) tepung hoen kwee warna hijau
1 sudu besar air kapur
3/4 cawan gula
4 1/2 cawan air@ jus perahan daun pandan

Untuk Lapisan Atas ( warna putih)
450ml santan
1/2 cawan tepung beras
1 sudu kecil garam

Cara-caranya

1. Buat Kelongsong tepung pelita menggunakan daun pandan, kemudian satukan tepung beras, tepung hoen kwe hijau, gula dan jus pandan, kacau sebati dan tapiskan, masukkan di dalam periuk dan kacau selalu hingga pekat dan berkilat.

2. Selepas itu curahkan lapisan hijau tadi ke dalam kelongsong daun pandan dan biarkan seketika. Sementara itu buat lapisan atasnya, santan di campur dengan tepung beras dan garam, kacau sebati dan tapiskan. Masukkan di dalam periuk dan kacau selalu, setelah santan menjadi pekat, curah kan ke atas lapisan hijau tadi, dan biarkan sejuk.

3. Sejukkan di dalam peti ais sebelum dihidangkan, Selamat Mencuba.




4 comments:

ninest123 said...

louis vuitton, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses, replica watches, louboutin pas cher, longchamp pas cher, nike air max, longchamp outlet, longchamp, louis vuitton, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, prada outlet, replica watches, louis vuitton, ray ban sunglasses, nike free, ugg boots, longchamp outlet, jordan shoes, louboutin outlet, sac longchamp, kate spade outlet, nike free, oakley sunglasses, louboutin, burberry, polo ralph lauren outlet, ralph lauren pas cher, nike outlet, tiffany and co, michael kors, uggs on sale, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, ugg boots, nike air max, tory burch outlet, louboutin shoes, polo ralph lauren outlet, tiffany jewelry, air jordan pas cher, christian louboutin outlet, chanel handbags, ray ban sunglasses, prada handbags, oakley sunglasses, nike roshe run, air max, gucci outlet

ninest123 said...

louis vuitton, moncler, vans, swarovski crystal, toms shoes, juicy couture outlet, ugg boots uk, karen millen, louis vuitton, replica watches, supra shoes, bottes ugg, hollister, canada goose, thomas sabo, moncler, gucci, converse, canada goose uk, doudoune canada goose, moncler, moncler, wedding dresses, canada goose, pandora charms, converse outlet, moncler, moncler, barbour jackets, canada goose outlet, coach outlet, juicy couture outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, pandora jewelry, links of london, moncler outlet, louis vuitton, louis vuitton, pandora charms, canada goose outlet, montre pas cher, swarovski, moncler, ray ban, sac louis vuitton pas cher, lancel, pandora jewelry, ugg,uggs,uggs canada, marc jacobs, canada goose, ugg pas cher

ninest123 said...

burberry, lululemon, north face, ray ban uk, nike roshe, abercrombie and fitch, ugg boots, true religion jeans, michael kors outlet, ugg boots, nike blazer, michael kors outlet, nike free run uk, michael kors, true religion outlet, michael kors outlet, oakley pas cher, michael kors outlet, hollister, hermes, timberland, north face, coach outlet, nike air max, air force, kate spade handbags, michael kors, true religion jeans, burberry outlet online, mulberry, hogan, michael kors, replica handbags, lacoste pas cher, coach outlet, vanessa bruno, vans pas cher, michael kors, hollister pas cher, ralph lauren uk, sac guess, coach purses, new balance pas cher, tn pas cher, michael kors outlet, nike air max, ray ban pas cher, true religion jeans, converse pas cher, nike air max

ninest123 said...

iphone 6 cases, hollister, bottega veneta, nike air max, mont blanc, iphone cases, ipad cases, ferragamo shoes, p90x workout, jimmy choo shoes, ralph lauren, oakley, nike huarache, timberland boots, iphone 5s cases, baseball bats, s5 cases, longchamp, beats by dre, hollister, iphone 6 plus cases, louboutin, asics running shoes, soccer shoes, north face outlet, mcm handbags, lululemon, chi flat iron, mac cosmetics, iphone 6s plus cases, giuseppe zanotti, instyler, ghd, vans shoes, birkin bag, nike trainers, celine handbags, reebok shoes, iphone 6s cases, herve leger, north face outlet, hollister, nike air max, new balance, babyliss, valentino shoes, wedding dresses, soccer jerseys, nfl jerseys, abercrombie and fitch, insanity workout, nike roshe

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails