Wednesday, 31 March 2010

BUBUR SUM-SUM MARBLE


Ammar request lilly buat bubur sum-sum semalam. So tengahari tadi lilly pun buat bubur sum-sum sebelum Ammar balik sekolah pukul 2.30 petang.Bubur sum-sum ni kegemaran anak-anak lilly...mungkin kerana di makan dengan air gula melaka.

Bubur sum-sum ini sudah kali ke-4 lilly buat bulan ni. Tapi tak dapat upload resepi kerananya kamera lilly hilang semasa mahu pulang dari Mekah. Banyaklah juga pic food dalam kamera tu...pic birthday Aisyah.. dah takde rezeki.


Bubur Sum-Sum Marble


Bahan-bahan:
1 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar tepung kanji/ubi
5 cawan santan pekat (lilly letak 2 pek santan segera S&P* + 5 cawan air)
1 sk garam
1 sudu besar emulco pandan
1 helai daun pandan (jika suka)
(Kurangkan santan sikit jika tidak mahu berlemak sgt)

Air gula melaka:
1 ketul gula melaka
3 cawan air
1/2 cawan gula
(Masak semua bahan di atas. Tambah gula jika perlu)



Cara membuatnya:
  1. Blend semua bahan-bahan diatas kecuali pandan emulco. Masak bancuhan itu di atas api sederhana kecil sehingga likat dan meletup-letup. Tutup api dan ketepikan.
  2. Bahagikan kepada 2 bahagian. Satu bahagian letak pandan emulco dan kacau rata.
  3. Masukkan adunan berselang-seli buat marble ke dalam bekas kecil atau nak senang masuk je dalam loyang besar. Sejukkan. Hidangkan bersama air gula melaka.

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails