Sunday 18 April 2010

Kuih Buah Melaka

Phewh....semalam petang, tertunailah sudah janji lilly hendak buat kuih buah melaka pada Ammar. Setelah 2-3 minggu rasanya. Kenapa lama sangat hendak tunai janji? Ammar request buat kuih buah melaka apabila tiba hari Khamis. Nanti mom buat esok ye, pinta Ammar. Tengoklah kalau mom tak penat, jawab lilly. Biasanya bila hari Jumaat mood memasak kuih itu kurang atau tiada langsung. Pastu terus lupa sepanjang minggu itu dan Ammar pun tak minta.

Cerita yang paling kesian berlaku pd Ammar masa pergi house warming rumah kak Zura last Wednesday. Sampai-sampai rumah kak Zura, Ammar terus cakap nak makan. Tapi oleh kerana acara makan belum bermula (kaum bapa sedang baca Yaasin masa tu) lilly suruh tunggu. Masa lilly tengah berborak lepas makan, Ammar datang dengan muka sedih dengan tangan memegang pinggan yang berisi kuih lopes (dah makan suku). Mom, kenapa kuih ni takde yang tengah dia. Mula-mula blurr...pastu terus paham maksud dia. Rupa-rupanya, Ammar ingatkan kuih lopes tu kuih buah melaka. (Rupakan lebih kurang sama. Warna hijau ada putih-putih. Cuma size je berbeza). Rasa nak gelak pun ada...kesian pun ada. Patutlah nak terus makan, dia ternampak kuih lopes yang disangka kuih buah melaka. Sayang Ammar!

Kuih buah melaka yang lilly buat sedikit berbeza kerana ada letak tepung gandum. Rasa dia akan sedikit kenyal dan lembut. Takdelah bila makan semata-mata rasa tepung pulut.


Buah Melaka aka Onde-onde

Bahan-bahannya:
2 cawan tepung pulut
3 sudu besar tepung gandum
1 cawan jus pandan (lilly buat 1 cawan air+2-3 titik perwarna hijau+ 1 sb pati pandan)
1 ketul gula melaka @ secukupnya- dipotong kecil-kecil
1/2 biji kelapa muda parut [ambil bahagian putih sahaja]
sedikit garam
*Air jus pandan boleh kurangkan 1 sudu besar jika tidak mahu melekat sangat ditangan.

Cara membuatnya:
  1. Masukkan tepung pulut dan tepung gandum di dalam satu bekas. Letak air pandan sedikit demi sedikit hingga adunan boleh digentel dan lembut.
  2. Ambil secubit adunan (ikut size yang kita suka) dan leperkan. Masukkan gula melaka di tengahnya dan tutup dan bulatkan.
  3. Panaskan air di dalam periuk agak-agak tinggi airnya bebola itu boleh timbul. Masukkan bebola pulut tadi di dalam air mendidih. Angkat bebola kuih apabila telah timbul dan toskan dalam tapisan.
  4. Golekkan kuih di atas kelapa parut yang bercampur sedikit garam. Hidangkan.

5 comments:

neeshoo said...

see heresee here now this websitefind here my companygo to this web-site

Unknown said...

replica bags 168 mall replica hermes bags x1b46y8h86 replica bags supplier go to my blog u0g23p9f69 best replica bags online replica bags replica bags wholesale hong kong gucci replica s7r07b6x96 replica bags toronto

shesloth said...

official site Gucci Dolabuy Clicking Here Dolabuy Goyard take a look at the site here replica gucci

tedikne said...

o4w82v7c92 f2k23c9x74 o7m54n0f67 j9l65e8w62 s8j88j6u64 n7t22d0v07

Anonymous said...

kyrie 7 shoes
Golden Goose Deluxe Brand
golden goose outlet
yeezy shoes
yeezy 500
supreme new york
off-white
palm angels t shirt
kobe
fear of god hoodie

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails