Sunday, 14 February 2010

UDANG GORENG KARI DENGAN CARROT


Jengok rumah kak Umi Kuantan pagi tadi ternampak yang kak Umi masak udang goreng kari. Nak try la...sebab selalunya lilly masak sambal udang je bila bab masak udang ni. Kali ini masak lain sikit. Resepi ini dari Ros Jintan Manis. Thanks to Kak Umi and Ros.
Cuba nengok pic lilly macam udang goreng tak? Macam udang kari kering je kan...hihihh. Sebabnya lilly terletak air lebih sikit. Udang dah masuk kuali..cam ne tu. Kalau biar lama2 terlebih masak la pulak udang tu. So lilly tutup api...angkat je la.



Udang Goreng Kari dengan Carrot

Bahan-bahan:-
200gram udang ( kira-kira 18 ekor udang saiz sederhana) lilly kurangkan
2 sudu besar serbuk kari ikan
1 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 batang carrot ( dipotong nipis)
1/2 biji bawang besar ( dihiris halus)
1 biji bawang putih ( dicincang halus)
sedikit minyak untuk menumis

Cara memasak:-

Tumis bawang putih hingga naik bau, kemudian masukkan serbuk kari dan serbuk kunyit.Kemudian masukkan carrot dan biarkan carrot betul-betul layu baru masukkan udang dan bawang besar. sesuaikan rasa, masukkan garam. Kacau sebati, jika terlalu kering boleh masukkan sedikit air, angkat dan sedia untuk dihidangkan.

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails