Monday, 2 November 2009

CORNFLAKES CHOCOLATE CHIPS COOKIES



Pulang ke Malaysia bulan puasa yang lepas membolehkan lilly melihat sendiri bagaimana sibuknya orang berniaga biskut raya ni. Adik lilly termasuk dalam golongan rakyat Malaysia yang mengambil kesempatan berniaga biskut raya semasa di bulan Ramadhan. Orag kata bulan Ramadhan itu, bulan rezeki. Adik lilly menjual 4 jenis biskut raya . Salah satu daripadanya adalah biskut Cornflakes Choc Chip. Biskut itu memang sedap.

Jadi semalam lilly telah cuba membuat biskut tu kerana telah berjanji pada anak-anak yang lilly akan buat bila balik Malaysia. Adunan biskut ini tidak banyak bagi lilly sekejap saja membuatnya sudah dapat 60-70 biji.

Tapi lilly rasa sedikit hairan kerana biskut yang lilly buat ini rasanya tidak sama dengan adik lilly buat... terasa sedikit perbezaannya....walaupun rasanya lebih kurang sama. Sukar dijelaskan. Lilly terpikir apa yang membuatkan biskut itu berbeza. Mungkin kerana lilly menggunakan pure butter di sini. Adik lilly menggunakan buttercup yang menjadi kebiasaan pengguna di Malaysia.

Walau bagaimanapun rasa biskut cornflakes choc chips tu sedap. Rasanya berbeza dari cookies yang lilly biasa buat. Lemak dan lembut tekstur di dalam.

Cornflakes choc chip cookies



Bahan-bahannya:
250 g mentega
6 sb brown sugar (lilly kurangkan kepada 5 sb)
6 sb icing sugar
1 biji telur
300 g tepung naik sendiri
1 1/2 cawan choc chips
10 sb cornflakes yang telah diramas-ramas halus
2 sb serbuk koko

Note: Jika menggunakan tepung gandum campurkan 1 tsp baking powder utk 150gm tepung dan ayak sebanyak 2 kali.



Cara membuatnya:


  1. Kacau mentega dengan gula hingga kembang.

  2. Masukkan telur dan kacau lagi.

  3. Masuk serbuk koko dan choc chips.Kacau.

  4. Masuk cornflakes dan tepung sedikit demi sedikit di selang-seli kacau.

  5. Sudukan adunan dengan jarak 1 inci di atas dulang pembakar yang telah disapu dengan mentega.

  6. Bakar pada suhu 170 C selama 12 minit.

  7. Sejukkan biskut sebelum disimpan dalam bekas yang bertutup rapat.


7 comments:

fatehah said...

Salam, kak. teringin nak cuba resepi ni. tapi bila baca instruction, ada baking powder yg tak diketahui brp byk kena letaknya. huu. sori, saye budak baru blaja :)

lilly said...

kak lilly dah edit resepi. minta maaf ye kerana terdapat kesilapan semasa menulis. Cubalah buat cookies ni.Senang je. Raya tahun ini pun adik kak lilly buat cookies ni lagi... kak lilly order je dari dia hihihh

fatehah said...

haaa baru faham. hihihi :) insyaAllah, saya try buat cookies ni. nak pi beli barang2 jap lagi.. thank you kak lilly :)

ninest123 said...

air max, sac longchamp, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, ugg boots, ray ban sunglasses, nike free, oakley sunglasses, nike free, chanel handbags, cheap oakley sunglasses, nike outlet, louboutin, longchamp, nike roshe run, air jordan pas cher, tiffany jewelry, longchamp outlet, longchamp outlet, michael kors, prada outlet, louis vuitton outlet, louboutin outlet, louis vuitton, uggs on sale, ugg boots, louis vuitton, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses, louis vuitton, kate spade outlet, louboutin pas cher, polo ralph lauren outlet, tory burch outlet, tiffany and co, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, ralph lauren pas cher, christian louboutin outlet, nike air max, nike air max, louboutin shoes, replica watches, jordan shoes, oakley sunglasses, gucci outlet, prada handbags, burberry, replica watches, louis vuitton outlet

ninest123 said...

ray ban uk, vanessa bruno, sac guess, air force, tn pas cher, coach outlet, michael kors, burberry outlet online, nike blazer, lululemon, vans pas cher, mulberry, michael kors, burberry, nike free run uk, nike roshe, ray ban pas cher, michael kors outlet, hollister pas cher, hollister, north face, hermes, new balance pas cher, coach purses, true religion outlet, nike air max, replica handbags, ugg boots, michael kors outlet, hogan, nike air max, true religion jeans, abercrombie and fitch, kate spade handbags, lacoste pas cher, true religion jeans, michael kors outlet, converse pas cher, coach outlet, timberland, nike air max, michael kors, ugg boots, michael kors outlet, true religion jeans, north face, michael kors, ralph lauren uk, oakley pas cher, michael kors outlet

ninest123 said...

wedding dresses, giuseppe zanotti, instyler, mont blanc, converse outlet, longchamp, babyliss, north face outlet, north face outlet, insanity workout, gucci, vans, hollister, asics running shoes, chi flat iron, ralph lauren, baseball bats, bottega veneta, timberland boots, mac cosmetics, valentino shoes, abercrombie and fitch, mcm handbags, hollister, lululemon, nike air max, hollister, celine handbags, herve leger, ghd, louboutin, soccer jerseys, p90x workout, beats by dre, vans shoes, ray ban, nike air max, nike trainers, new balance, ferragamo shoes, nike huarache, reebok shoes, lancel, nfl jerseys, nike roshe, oakley, iphone cases, jimmy choo shoes, birkin bag, soccer shoes

ninest123 said...

bottes ugg, ugg pas cher, louis vuitton, pandora jewelry, moncler, moncler, doudoune canada goose, replica watches, louis vuitton, moncler, juicy couture outlet, moncler, juicy couture outlet, ugg,uggs,uggs canada, canada goose, ugg,ugg australia,ugg italia, pandora charms, canada goose, links of london, canada goose outlet, pandora charms, canada goose uk, canada goose, marc jacobs, moncler, wedding dresses, louis vuitton, canada goose outlet, karen millen, louis vuitton, moncler outlet, sac louis vuitton pas cher, coach outlet, moncler, swarovski, ugg boots uk, toms shoes, moncler, pandora jewelry, canada goose, montre pas cher, thomas sabo, supra shoes, hollister, swarovski crystal

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails