Sunday 31 January 2010

SOTO AYAM


Tak tahu kenapa datang angin rajin hendak masak soto ayam hari rabu lepas.. Sebabnya lilly pagi itu sepatutnya buat birthday cake untuk ammar..red velvet cake. Pukul 9 pagi tekak ini teringin nak makan soto ayam hari itu. Lilly apa lagi terus rebus ketupat dan defrostkan ayam prepare untuk buat soto ayam. Dah terbengkalai projek hendak buat red velvet cake. Kenapa red velvet cake sebabnya ammar hendak birthday cake warna merah...teringatkan red velvet cake.. Yang tidak pernah dicuba lagi.

Bila Ammar balik sekolah lilly tanya lagi pasal birthday cake dia yang lilly tak buat lagi dan cakap mom beli je la. Dia tak nak yang beli. Ammar nak juga lilly buat birthday cake utk dia tapi tak nak pula kek merah nak kek coklat. Huwaa... dah la baru habis masak soto dan pegedil... penat tak habis lagi. Jadinya hari itu lilly masak soto ayam dengan pegedil daging serta bahan-bahan sampingan dan juga kek coklat.

Bercakap pasal soto..lilly tak perlu susah2 sangat hendak buat bahan rempahnya sebab lilly ada rempah soto segera yang dibawa dari Malaysia. Bermacam2 brand rempah soto yang lilly bawa. Tapi kali ini lilly pakai rempah soto Adami. Dan lilly tambahkan juga rempah kurma dan rempah sup. Lilly letak kerisik dan santan sedikit mengikut resepi dari mak mertua lilly, Hajah Wan Azizah.


Soto Ayam

Bahan-bahannya:
6 bungkus ketupat segera - rebus lebih kurang 2-3 jam
1 ekor ayam - dibersihkan dan dibelah 2
1 paket rempah soto segera
2 bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
2 inci lengkuas
2 batang serai
1 sudu besar kerisik
1 cawan santan cair
1 inci kulit kayu manis
1 bunga lawang
3 biji buah pelaga
4 kuntum bunga cengkih
1 sudu besar rempah kurma
1/2 sudu besar rempah sup
1 sudu besar kerisik


Bahan-bahan utk kicap cili
5-10 biji cili api
2 ulas bawang putih
1/4 kicap lemak manis
sedikit garam

Bahan-bahan sampingan
pegedil daging
taugeh - dicelur sekejap
bawang goreng
daun bawang
kicap cili
soo hoon - digoreng dengan minyak panas
kacang tanah yang digoreng

Cara membuatnya:
  1. Panaskan minyak di dalam periuk. Masukkan 4 serangkai dan bahan kisar. Goreng sehinga naik bau. Masukkan rempah kurma dan sup dan kacau hingga garing sedikit. Masukkan air sebanyak 3 liter dan ayam. Biarkan kuah mendidih sehingga ayam masak.
  2. Keluarkan ayam dan toskan. Masukkan rempah soto segera dan kerisik. Kacau. Masukkan garam sedikit dulu. Perlahankan api dan biarkan kuah masak lebih kurang 10-15 minit.
  3. Akhir sekali masukkan santan dan kacau. Masukkan garam jika perlu. Lebih kurang 5 minit tutup api.
  4. Goreng ayam tadi dahulu jika suka dan carik halus.
  5. Cara membuat kicap cili: Masukkan semua bahan dalam blender dan kisar halus. Sedia untuk dihidang.
  6. Cara menghidang: Potong dadu ketupat segera. Letakkan ayam yang telah dicarik dan taugeh, tuang kuah soto. Hiaskan dengan pegedil, soo hoon, kacang goreng, bawang goreng dan kicap cili.

Inilah rempah soto yang lilly pakai itu.

Anda mungkin juga meminati

Related Posts with Thumbnails